Kesatuan Kita Bersama

MEMBANGUN BERSAMA AHLUS SUNNAH WAL JAMAAH

Perubahan Dalam Hidup

TIDAk dinafikan bahawa kita semakon hari semakin hampir dengan kematian.dan sebenarnya tiap saat yang belalu adalah semakin tua kita. Namun kadang2 kiterperangkap dalm situasi antara merubah diri dan kekal statik
Ya, kitak merasakan kita sudah semakin dewasa.mampu untuk meembuat keputusan sendiri, berkahwin , punyai pekerjaan,bebas bersuara dan sebagainya.selagi mana ia tidak betentangan dengan moral dan syarak bagi umat islam.
Isu pada kali ini adalah mengenai perkahwinan.Yakni satu ikatan murni yang memungkinkan kelangsungan kebersamaan dua pasangan yang bernama suami dan isteri semata-mata.Perlu diingat tujuan perkahwinan itu bukan lah semata-mat untuk mendapat kepuasan nasfu batin semata-mata.namun ada banyak hikmah dan tujuan disebalik ikatn muni itu.namun Bnyak permasalahan yang timbul adalah apabila ramai yang begitu ramia yang begitu agresif untuk mencari pasangan nya tika waktu menuntut ilmu ini.Saya menyokong pendapat bahwa perkahwinan ketika belajar adalah yang terbaik dalam :

  1. Mengelakkan maksiat
  2. Dapat memberi fokus yang sebnar dalam menumpukan pelajaran
  3. Ibu bapa akan berasa selamat apabila anak2 mereka sudah ad yang menjaganya tika ibu bapa jauh disisi.
  4. hidup lebih diredhai.
Ramai juga yang kurang menyokong pendapat ini ,alasan utamanya adalah nak BAGI MAKAN APA NANTI KAT ANAK ISTERI? Lantas sahabat2 yang mnyokong isu ini mnyatakan JANGAN RISAU REZEKI ALLAH ITU AKAN MUDAH APABIAL DAH KAHWIN NANTI,YANG PENTIN KAHWIN JE DULU.Bukan lah tujuan disini hendak mentakan bhawa saya ini adalahseorang yang liberal dam dan tidak percaya denagn rezeki Allah.Yes memang tepat pun apa yang diperkatakan.Ramai dah yang sudah berkahwin dan murah rezekinya.alhamdulillah.

Tapi apa yang cuba saya keutarakan adalah KELUARGA(mak abah dan adik2).Tidakkah terlalu awl abgi kita untu memberi komitmen dan menambahkan nya lagi.sedangkan nasib keluarga belum terbela.Isu disini dalam membela nasib keluarga bukanlah semata2 dengan memberi kewangan yang kukuh tetapi lebih dari itu(ada juga mak ayah yang kaya raya).Isu kasih syang, agama, kebersamaan famili,dan lain2.say juga sayang kan famili.

Tapi macamana nak buat ye?bagi saya jangan sia2 kan waktu belajar ini. Perlu ingat istilah belajar disini bukanlah semata-mata dengan dapat 4.00 je.tapi dalm membangun kan diri ini untuk kelak.Tumpukan dalam belajar.Yes memang disinilah

0 comments: